چرابهEFI(سیستم سوخت رسانی انژكتوری)درموتورسیکلت نیاز است؟

تاریخ انتشار: 00/06/18
نمایش: 256
(0 رای)
چرابهEFI(سیستم سوخت رسانی انژكتوری)درموتورسیکلت نیاز است؟

شنیده ایدکه میگویند تعمیر موتورهای انژکتوری در ایران دشوار است.این ایده کاملا اشتباه است چراکه با پیشرفت بازار موتورسیکلت در قسمت تعمیرات هم باید این پیشرفت بوجود آید لذا تعمیرکاران موتورسیکلت با ارتقا سطح علمی خود از طریق مطالعه کتب وحضور در دوره های آموزشی و تهیه ابزارهای مورد نیاز(دیاگ،انژکتورشوی،تسترسیم کشی و...) حتما به راحتی این کار را انجام خواهند داد.

از زمان تولیداولین موتور سیکلت که در اشتوتگارت توسط مخترعان آلمانی گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ در سالِ ۱۸۸۵ طراحی و ساخته شدودر ابتدا بیشتر به دوچرخه‌ای موتور دار شباهت داشت و مخترعانش آن را (Reitwagen) ریت‌واگن به معنای (riding car) ماشین سواری نام‌گذاری کرده بودند،تا بحال موتورسیکلت درحال تحول و پیشرفت رو به جلو بوده است.

لذا استفاده از EFIیا سیستم سوخت رسانی انژکتوری نیز می توانداین موتورسیکلت ها را  ازموتورهای كاربراتور های قدیمی ارتقا و  هزینه  و تاثیر الایندگی محیطی را كاهش می دهد.

بطورمثال یک موتور کاربراتوری به طور میانگین ۱۵گرم آلودگی به ازای هر کیلومتر پیمایش تولید می‌کند، درحالی که اگر همان موتورسیکلت مجهز به سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری (efi)شود، میزان تولید آلودگی آن به زیر دو گرم در هر کیلومتر کاهش می‌یابد.

اما  EFI چطور می تواند كمك كند.

كاربراتور ساده ترین و ارزانترین روش برای كنترل انتقال هوا و سوخت به موتور است امامحدودیت های زیادی که با آن رو به رو ست مانند:عدم دقت كافی برای كنترل دقیق جریان سوخت و هوا ،عدم قدرت قابل قبول و آلایندگی زیاد اگزوز به ما میگویدبهترین راه نیست،به علاوه سیستم های كاربراتوری نیازمند نگهداری و تعمیر زیاد،تنظیم مرتب وشستشو است تا عملكرد مناسب آن حفظ شود.

سیستم های كاربراتوری در اكثر مواقع واكنش سریع و به موقع نشان نمی دهند، به ویژه درزمان پاس كردن قوانین سخت آلایندگی .نتیجه ی این واكنش دیر هنگام سرعت یا شتاب ضعیف، به سختی روشن شدن در هوای سرد یا اینكه راه اندازی مجدد انجین در گرما به سختی صورت گیرد. كاربراتور ها اغلب سوخت زیادی را به انجین می ریزند،كه باعث بالا رفتن میزان مصرف سوخت و افزایش آلایندگی اگزوز یا در برخی مواقع وارد شدن سوخت بیش از حد به محفظه احتراق می شود.

درنتیجه سیستم سوخت رسانی انژکتوری نیاز جدی جامع می باشد.

آیاسیستم سوخت رسانی انژكتوری(EFI)تكنولوژی پیشرفته است؟

EFI یك سیستم دقیق است كه كنترل بسیار زیادی بر انتقال سوخت به موتور و زمانبندی احتراق دارد. برای اینكه EFI مقدار بهینه ی نسبت هوا به سوخت و زمانبندی مناسب احتراق را مشخص و تعیین می كند، بدین ترتیب موتورهای مجهز به سیستم EFI قدرت خوبی داشته ، به نرمی حركت می كنند و كارآمد تر هستند .

EFI مقدار سوخت و زمانبندی احتراق صحیح را براساس شرایط محیط-جاده- وضعیت وسیله نقلیه و غیره تعیین و سوخت را برای سوختن مناسب و كارآمد به محفظه احتراق می رساند و این اقدامات باعث كاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در آن می شود.

سیستم EFI موتور را تحت نظر قرار می دهد و شرایط مناسب را تعیین میکند تا انتقال سوخت و هوا،زمانبندی احتراق به خوبی انجامو زمان واقعی برای استارت زدن آسان در دما های سرد و گرم بدون نیاز به ساسات را به صورت اتوماتیك آسان می سازد. البته این كنترل دقیق جریان سوخت به انجین های مجهز به EFI این امكان را می دهد تا در آزمون های سخت و محكم آلایندگی تائیدیه لازم را اخذ كنند و با استاندارد های جدید هماهنگی داشته باشند.

اولین تولید کننده دیاگ ایرانی موتورسیکلت:

شرکت موتورآزماثمین به مدیریت مهندس شفیعی ،که سایر شرکتها مانندپارسکوشان ثمین ،نیکپردازش،مهادصنعت و ... به سرعت سعی در تولید و ورود به این صنعت نمودند.

نظرات کاربران
(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*