تفاوت سیکل موتور 2 زمانه و 4 زمانه

تاریخ انتشار: 00/11/28
نمایش: 299
(0 رای)

عملکرد موتور احتراق داخلی می‌تواند بر پایه سیکل 2 زمانه یا 4 زمانه باشد. تفاوت این دو سیکل کاری به صورت ساده به شرح ذیل می‌باشد.

  •          در موتور 2 زمانه یک سیکل کاری در 1 دور گردش میل‌لنگ ( 360 درجه) کامل می‌شود.
  •          در موتور 4 زمانه، یک سیکل کاری در 2 دور گردش میل‌لنگ ( 720 درجه) کامل می‌شود.

سیکل 2 زمانه

با توجه به شکل مراحل کاری سیکل 2 زمانه به شرح ذیل است.

1. مکش و تراکم: با حرکت پیستون به سمت بالا، مخلوط سوخت و هوا در بالای پیستون متراکم می‌شود. از طرفی دیگر مجرای ورودی باز شده و به دلیل کاهش فشار ایجاد شده، مخلوط سوخت و هوا به فضای محفظه کارتل وارد می‌شود.

2. احتراق و تخلیه: با جرقه شمع، مخلوط سوخت و هوا مشتعل شده و پیستون را با فشار زیاد به سمت پایین فشار می‌دهد. در حین پایین آمدن پیستون مجرای خروجی باز شده و دودهای حاصل از احتراق به بیرون هدایت می‌شود. مطابق شکل مشاهده می­شود که در این مرحله سوخت و هوا از مجرای کناری به بالای پیستون منتقل شده که باعث خروجی بهتر دودهای حاصل از احتراق می‌شود.

سیکل موتور 2 زمانه

سیکل 4 زمانه

با توجه به شکل مراحل کاری سیکل 4 زمانه به شرح ذیل می‌باشد.

1. مرحله مکش: در این مرحله، در حالی که سوپاپ هوا باز است پیستون به سمت پایین حرکت می‌کند. در اثر کاهش فشار ایجاد شده داخل سیلندر، مخلوط سوخت و هوا از سوپاپ هوا وارد سیلندر می‌شود.

2. مرحله تراکم: در این مرحله هر دو سوپاپ دود و هوا بسته بوده و پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند. در اثر فشرده شدن مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق، دما و فشار آن به شدت بالا می‌رود.

3. مرحله احتراق: با جرقه زدن شمع مخلوط سوخت و هوا مشتعل شده و سبب افزایش فشار زیاد داخل سیلندر می­شود. فشار گازهای حاصل از احتراق به پیستون فشار آورده و آن را به سمت پایین فشار می‌دهد.

4. مرحله تخلیه: در این مرحله، در حالی که سوپاپ دود باز است پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند. بنابراین دودهای حاصل از احتراق از سوپاپ دود خارج می‌شود.

سیکل موتور 4 زمانه

نظرات کاربران
(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*