شبکه مالتی پلکس (Multiplex) چیست؟ (بخش اول)

تاریخ انتشار: 00/12/18
نمایش: 287
(1 رای)

شبکه مالتی پلکس (Multiplex) چیست؟ (بخش اول)

مالتی یا مولتی (Multi) به معنای چندگانه یا چندتایی می باشد و زمانیکه با کلمه ی دیگری همراه شود، آن کلمه را به چندگانه یا چند تایی تبدیل می کند.

به زبان ساده مالتی‌پلکس باعث کاهش دسته‌سیم خودرو  شده بطوریکه کلیه دستورات و فرامین صادر شده از سوی راننده و یا سایر بخش ها ، به یک واحد مرکزی الکترونیکی ارسال و از آن جا، فرمان لازم برای عملگر مربوطه صادر می‌شود. در حال حاضر از شبکه مالتی‌پلکس روی خودروهایی نظیر سمند، رانا، دنا و ... نیز به جای دسته‌سیم معمولی استفاده می‌شود.

هوشمند شدن دستورات و اطلاعات الکترونیکی در خودرو با استفاده از ارسال این اطلاعات بصورت کد در شبکه، موجب شده که سازندگان خودرو بتوانند علاوه بر آسان نمودن روش­های عیب‌یابی و کمک به فعالان بخش خدمات پس از فروش خودرو، امکانات و عملکردهای مختلف را برای آسایش، ایمنی و امنیت و رفاه راننده و سرنشینان طراحی و فراهم سازند. در پژو 206 فرانسه که ابتدا در تیپ 1 بصورت غیر مالتی پلکس و سپس با تولید تیپ 2 و دیگر تیپ ها تاکنون به صورت مالتی‌پلکس، توانسته اند جزئیات فنی و الکترونیکی گوناگونی را که حاضر(فعال) و غایب (غیرفعال) شدن آن به کمک دستگاه دیاگ (عیب یاب) از طریق ارتباط با BSI خودرو قابل انجام است، اضافه نمایند.در پژو 206 فرانسه BSI مخفف Built in System Interconnection بوده کهیک یونیت کنترل کننده الکترونیکی است و ارتباط بین تمام واحدهای الکترونیکی( ECU) دیگر شامل موتور(ECM)، گیربکس اتوماتیک(A/T)، ترمز ضدقفل(ABS)، تهویه مطبوع (A/C)، رادیو(Radio)، کیسه هوا(AirBag) ، صفحه نمایش چند منظوره(M/D)، کنترل کننده دسته های فرمان(Com2000) و صفحه آمپر (A/P) را برقرار و مدیریت می‌کند.

نویسنده : امین ذاکرقرآن

نظرات کاربران
(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*