تاثیر پیش‌فروش خودرو بر بازار چیست؟

تاریخ انتشار: 99/04/19
نمایش: 276
(0 رای)

به گزارش «اخبار خودرو»، التهاب در بازار خودرو و افزایش سرسام‌آور قیمت خودروها باعث شد خودروسازان اقدام به پیش‌فروش تعداد بسیار زیادی خودرو کنند. راه‌حلی که به عقیده بسیاری از کارشناسان دوای درد این روزهای بازار خودرو نخواهد بود و حتی ممکن است در آینده باعث افزایش قیمت بیشتر هم شود. در همین زمینه با محمدی نیکخواه، فعال بازار خودرو به گفت‌وگو پرداختیم.

 طرح پیش‌فروش خودرو چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد داشت؟

این طرح تاثیر مطلوبی نداشته زیرا میزان عرضه بسیار کم است و تنها حسن این طرح کاهش نقدینگی موجود در جامعه است که آن نیز چندان اثرگذار نیست، زیرا موضوع نقدینگی از پایه و اساس دچار مشکل است .این نابسامانی با کاهش سود بانکی آغاز شد بدون آنکه مقصدی برای سرمایه‌های خارح شده از بانک‌ها مشخص شود بنابراین این نقدینگی به بازار دلار، سکه و خودرو سرازیر شد و برخی افراد برای جلوگیری از کاهش ارزش نقدینگی خود به خرید مسکن، طلا، ارز و خودرو روی آوردند زیرا ارزش پول ملی کشور به یک‌سوم رسید.

 مالیات بر سرمایه می‌تواند به سامان دادن بازار کمک کند؟

طرح مالیات بر عایدی سرمایه تورم‌زا است و امنیت بازار را به خطر می‌اندازد. دلایل حضور دلالان در بازار باید بررسی شود، زیرا در یک اقتصاد سالم دلال وجود ندارد و رشد نمی‌کند. البته برخی از آن‌ها به اسم مشارکت در تولید سرمایه‌گذاری کرده و پس از 6ماه یا یک سال سود حاصل از سرمایه‌گذاری در تولید را دریافت می‌کنند. این افراد دنبال تورم نبودند و هدفشان مشارکت در تولید ملی بوده است بنابراین مشاهده می‌شود زمانی‌که دولت به منظور کاهش التهاب در بازار مقدار زیادی سکه عرضه می‌کند، منجر به رانت و فساد می‌شود. 

 دولت چگونه می‌تواند در این زمینه به ایفای نقش بپردازد؟

اگر دولت با پرداخت سوبسید به بانک‌ها زمینه‌ساز جذب سرمایه برای سرمایه‌گذاری در تولید می‌شد، برایش صرفه اقتصادی بیشتری داشت. هدف از کاهش سود بانکی خروج نقدینگی از بانک و سرمایه‌گذاری در تولید بود اما زمانی که امنیت اقتصادی در کشور نیست، هیچ سرمایه‌داری، سرمایه خود را در تولید به‌کار نمی‌گیرد و حتی افرادی که وام گرفته‌اند، سرمایه خود را تبدیل به ارز و سکه کرده‌اند. دولت با اتخاذ سیاست‌های اشتباه باعث ایجاد تلاطم در بازار ارز شده است و در حوزه خودرو نیز این صنعت زمینه‌ساز ایجاد فرصت شغلی برای یک و نیم میلیون نفر است.

نظرات کاربران
(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*